Stanowisko Fundacji dot. zmian ustawy Prawo Oświatowe – edukacja domowa
Sz. P.
dr hab. Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki
Stowarzyszenie i Fundacja Rzecznik Praw Rodziców, realizując swoje statutowe cele, pragnie wyrazić niepokój w związku ze zmianami zaproponowanymi w projekcie ustawy (z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe) dotyczącymi edukacji domowej i w imieniu rodzin edukujących samodzielnie dzieci w domu zwraca się z wnioskiem o pozostawienie rodzicom wolności w kwestii edukacji i wychowania dzieci jaką gwarantuje Konstytucja RP
Zakres proponowanych zmian w projekcie ustawy o edukacji domowej prowadzi do zniszczenia tej formy edukacji wypracowanej przez społeczność rodzin edukacji domowej i jest nie do zaakceptowania.
punkt 5.b projektu – ograniczenie terminu zmiany formy edukacji lub szkoły
„1a. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie od dnia 1 września do dnia 21 września roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego albo obowiązku – 4 – nauki odpowiednio poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, inną formą wychowania przedszkolnego lub szkołą.
Zapis ten jest dyskryminujący dla dzieci edukacji domowej, ponieważ pozostałe dzieci mają swobodę zmiany szkoły nawet kilka razy w roku szkolnym.Rodzice powinni mieć możliwość wnioskowania o edukację domową wraz z przyjęciem dziecka do szkoły.
punkt 5.c projektu – powrót do rejonizacji wojewódzkiej
„1b) przedszkole, inna forma wychowania przedszkolnego lub szkoła, do której dziecko zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko;”
Rejonizacja zniesiona uprzednio przez obecny rząd na mocy ustawy z dnia 17 marca 2021 roku
o zmianie ustawy Prawo Oświatowe jest proponowana ponownie, mimo iż jej wadliwość nie ustała. Jest to ograniczenie konstytucyjnego prawa decydowania rodziców o kształcie edukacji dziecka. Zmiana ta wyklucza z edukacji osoby mieszkające na stałe za granicą oraz utrudnia funkcjonowanie szkół katolickich, których obszar działania związany jest z granicami diecezji, które nie pokrywają się z podziałem administracyjnym państwa.
Punkt 5c projektu – ograniczenie liczby dzieci edukacji domowej w danej placówce
„1c) liczba uczniów, którym udzielono zezwolenia na spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego albo obowiązku nauki odpowiednio poza danym przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, daną inną formą wychowania przedszkolnego lub szkołą w chwili wydania tego zezwolenia nie przekracza 50% liczby uczniów danego przedszkola, danej innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły;”
Szkoły mające doświadczenie we wsparciu dzieci edukacji domowej najczęściej nie posiadają uczniów stacjonarnych lub mają ich bardzo mało ze względu na rejon ich położenia. W ostatnich latach edukacja domowa rozwija się w Polsce dynamicznie (31 477 dzieci według danych z SIO na 30.09.2022). Czas pandemii wzmocnił ten trend. Rodziny preferują, jako szkoły prowadzące edukację domową, szkoły które mają już doświadczenia z edukacją domową oraz szkoły które oferują wsparcie dostosowane do potrzeb dziecka.
Punkt 5c oraz 5h projektu – warunki lokalowe
- c) „1a) przedszkole, inna forma wychowania przedszkolnego lub szkoła, do której dziecko zostało przyjęte, posiada warunki lokalowe zapewniające możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla wszystkich uczniów, w tym uczniów spełniających obowiązek, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązek szkolny albo obowiązek nauki odpowiednio poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, inną formą wychowania przedszkolnego lub szkołą, w przypadku cofnięcia im zezwolenia, o którym mowa w ust. 1;”
- h) „9. W przypadku cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, przedszkole lub szkoła, której dyrektor wydał zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku publicznej innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną oraz niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego – osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, zapewnia dziecku możliwość spełniania obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego albo obowiązku nauki odpowiednio w tym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole.”
Zgoda na edukację domową będzie wydawana tylko w momencie, kiedy szkoła zapewni miejsce dla każdego z uczniów, który realizuje obowiązek edukacyjny właśnie w systemie edukacji domowej. Propozycje zmian spowodują, że szkoły specjalizujące się w prowadzeniu uczniów edukowanych domowo, zmuszone będą do ograniczenia działalności lub przedsięwzięcia dużych wydatków finansowych na poczet zwiększenia metrażu, zatrudnienia w większej liczby personelu i doposażenia placówek. W obliczu przepełnionych klas powyższe propozycje są szkodliwe dla rodzin edukujących dzieci samodzielnie, ale też dla placówek oświatowych borykających się z wyżej wymienionymi problemami.
W związku z powyższym zwracamy się z uprzejmą prośbą o uwzględnienie powyższych uwag lub odrzucenie tego projektu w takiej formie. Uderza on w tysiące polskich rodzin, które zdecydowały się edukować domowo swoje dzieci, ponosząc wszystkie koszty i poświęcenia z tym związane, natomiast rodziny które planowały podjąć się edukacji domowej swoich dzieci, tracą nadzieję na najlepszą w ich pojęciu formę nauczania.
Z wyrazami szacunku
Fundacja Rzecznik Praw Rodziców