Sprawozdanie Telefonu Wsparcia wrzesień 2024
1-30 września 2024
Liczba zgłoszeń: 26
Zgłoszenia rodzin, którym odebrano dzieci: 6
Zgłoszenia rodzin, którym grozi odebranie dzieci: 9
Zgłoszenia osób mających problemy z instytucjami państwowymi: 11
Opis wybranych historii
Do Fundacji zwróciła się mama 13-latki, którą ze szkoły zabrała karetka pogotowia z silnym bólem głowy. Zdarzenie miało miejsce podczas klasówki z języka polskiego. Uczennica została przebadana w szpitalu przez lekarzy. Wyniki badań były prawidłowe, a lekarz nie postawił żadnej diagnozy. Podejrzewał, że przyczyną nagłego bólu głowy był stres związany ze sprawdzianem. W trakcie rozmowy z dzieckiem lekarz stwierdził, że w tym przypadku tylko psycholog może pomóc. Na drugi dzień nie czekając na mamę dziewczynka zaczepiła psychologa szkolnego i powtórzyła to co usłyszała od szpitalnego lekarza, że tylko on może jej pomóc w obecnej sytuacji zdrowotnej. Specjalistka odebrała słowa dziewczynki jak wołanie o pomoc. Po wysłuchaniu dziewczynki psycholog stwierdziła, że relacje rodzinne są nieprawidłowe. Na pytanie psychologa czy rodzice ją biją, odpowiedziała, że kiedyś jak była młodsza dostała klapsa od mamy. Psycholog zgłosiła rodzinę do sądu rodzinnego. W domu pojawił się kurator, przeprowadził wywiad środowiskowy badając warunki socjalno-bytowe i relacje rodzinne. Z pomocą koordynatora Telefonu Wsparcia rodzina przygotowała się do rozprawy. Na podstawie wywiadu kuratorskiego oraz zebranych przez rodziców opinii o prawidłowym funkcjonowaniu rodziny oraz dobrych wynikach w nauce dziewczynki, sąd na pierwszym posiedzeniu umorzył postępowanie.