Premiera książeczki Tomasza Elbanowskiego: Tabliczka mnożenia w wierszykach

Nauka tabliczki mnożenia przez zabawę, premiera książeczki 13.12

Tomasz Elbanowski, Tabliczka mnożenia w wierszykach, twarda oprawa, 80 stron, Wydawnictwo Tabula Rasa, Warszawa 2018
Książeczkę można zamówić na stronie: wierszykidonauki.pl

Premiera 13.12, 10:00, Biblioteka Publiczna, Wypożyczalnia nr 139, Al. KEN 21, Warszawa
Tomasz i Karolina Elbanowscy stworzyli książeczkę, która jest świetnym pomysłem na naukę tabliczki mnożenia. Napisana przez rodziców dla dzieci i sprawdzona z dziećmi w domowych warunkach. To doskonała okazja do wspólnej zabawy i nauki działań, ożywionych w króciutkich historiach, pełnych sympatycznych i ciekawych bohaterów.
Tabliczka mnożenia w wierszykach została skonsultowana metodycznie przez Dorotą Dziamską, autorkę podstawy programowej do klas I-III i przedszkola. Szata językowa została starannie sprawdzona przez Marię Gudro-Homicką, Przewodniczącą Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów, rzeczoznawcę Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nowoczesne wierszyki zilustrowane zostały przepięknymi klasycznymi akwarelami Małgorzaty Flis.

Opinia Wojciecha Widłaka, pisarza, autora m. in. Pana Kuleczki:
Czy można polubić tabliczkę mnożenia? Oj, ciężka sprawa. Warto jednak próbować, bo jak wiadomo, umiejętność rachowania przydaje się na co dzień, a jeśli robi się coś, co się lubi, to zwykle robi się to dobrze. Ta książeczka może pomóc w osiągnięciu tego niezwykłego celu. Zabawne, pomysłowe i pomocne wierszyki wpadają w ucho, a towarzyszące im ilustracje sprawiają, że abstrakcyjne działania nabierają konkretnych kształtów – ludzi i zwierząt.
Zresztą, proszę po prostu spróbować tej tabliczki. Smacznego!
Wojciech Widłak

Opinie ekspertów

Opinie metodyczna Doroty Dziamskiej

Kto z nas nie pamięta sympatycznych krótkich wierszyków czy rymowanek z dzieciństwa, które towarzyszyły nam w zabawach podwórkowych i w czasach beztroskiego dzieciństwa. Niektóre z nich pozostają w naszej pamięci na zawsze, próbujemy czasami ich użyć w zabawach z własnymi dziećmi. Choć wyliczanki z podwórka czy tradycyjne rymowane zabawy ulegają pewnym przekształceniom współczesne dzieciństwo bowiem jest nieco inne, język ewaluuje, pojawiają się nowe znaczenia i słowa, nadal rytm, rym, wyliczanka czy krótki wierszyk to narzędzia wykorzystywane w edukacji małych dzieci. Obecnie zjawisko to ma swe uzasadnienie naukowe jego powtarzalność jest widoczna, funkcjonuje w prawie każdej społeczności na świecie. Dzieci bawią się chętnie rymowankami, tworzą wyliczanki, zmieniają i przekształcają ich treść, szybko potrafią się skoncentrować gdy osoby dorosłe mówią do nich wykorzystując rytm i rym.

W okresie prenatalnym to organizm matki dostarcza dziecku rytmiczne wzory poruszania się np. serca i innych narządów. Ten miarowy rytm organów wewnętrznych kształtuje przez dziewięć miesięcy tzw. kompetencję miarowych uderzeń, czyli umiejętność wychwytywania miarowych rytmów z otoczenia. W okresie postnatalnym dziecko bazując na kompetencji miarowych uderzeń uczy się dalej, skupiania uwagi, mowy, myślenia itd. Jest to tak ważna kompetencja, iż bez niej rozwój dziecka byłby bardzo utrudniony.[1] Jej ważność bowiem wiąże się przede wszystkim
z poczuciem bezpieczeństwa dziecka. Dlatego maleńkie dzieci kołysane uspakajają się, a krótkie rytmiczne wypowiedzi rodziców wywołują w malcach radość. Krótka rymowanka jest zatem narzędziem sympatycznej rozwojowej zabawy rodziców z dzieckiem, nauczyciela z uczniami.

Ene due rabe, entliczek pentliczek itd., to przykłady wyliczanek które rozwijają aparat mowy są bowiem ćwiczeniami w artykulacji, ale pomagają także wybrać, który kolega w zabawie jako pierwszy rzuci piłką lub jako pierwszy posprząta. Wyliczanka, rymowanka może zatem spełniać różnorodne funkcje których efektem będzie zgodna wartościowa zabawa z dziećmi.

W książce Karoliny i Tomasza Elbanowskich przedstawione współczesne krótkie rytmiczne
i rymowane teksty opatrzone pięknymi ilustracjami  Małgorzaty Flis zapraszają rodziców i dzieci do wspólnej eksploracji przestrzeni matematycznej. Teksty i ilustracje to wynik rzeczywistej zabawy rodziców z dziećmi, a jednocześnie propozycja aby do takiej zabawy zachęcić nie tylko rodziców także wychowawców, nauczycieli itd. Książka jest materiałem, z którym możemy pracować na wiele sposobów, wyznaczając różne cele do osiągnięcia przez dziecko. Warto zwrócić uwagę, że zaproponowany tekst w zabawie z dzieckiem zawsze musi być zintegrowany z ilustracją, która potwierdza istotę tekstu, czasami uzupełnia informacje, aby cały tekst zrozumieć. Ponieważ istotna dla rozwoju umiejętności liczenia, dodawania, mnożenia  jest wyobraźnia dziecka tekst i ilustracja mają pomóc dziecku w wyobrażaniu sobie przedstawionego procesu, a nie jedynie tzw. wyniku mnożenia. Materiał zawarty na jednej stronie może stać się początkiem samodzielnego rysowania, przekształcenia obrazu w inne działania matematyczne, próbą  w odkryciu własnego rymu itd. Przedstawiona książka nie jest publikacją wyłącznie  do czytania i oglądania ale materiałem do aktywnego intencjonalnego działania.

Dorota Dziamska
Koordynator zespołu ekspertów – autorów Podstawy programowej dla klas i – III i Podstawy programowej wychowania przedszkolnego

1] Carla Hannaford – Zmyślne ruchy które kształtują umysł – Wydawnictwo Medyk.

 

Opinia językowa rzeczoznawcy MEN Marii Gudor-Homickiej

Język wierszyków matematycznych jest poprawny, zgodny z normą wzorcową, styl neutralny. Teksty nie budzą zastrzeżeń pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, stylistycznym. Myśli formułowane są w sposób jasny i logiczny. Praca ma wiele zalet. Sam pomysł nauki mnożenia poprzez połączenie obrazu z tekstem wymuszający spostrzegawczość matematyczną zasługuje na uznanie. Rymowanki wspierają naukę tabliczki mnożenia, co jest ważne, bowiem od wielu lat tabliczka mnożenia jest traktowana z pobłażaniem. Integrują treści matematyczne, przyrodnicze, językowe, wzbogacają słownictwo, umożliwiają ćwiczenie wymowy, dykcji, intonacji, uczą i bawią, działają na zmysły dziecka, tym samym ułatwiają naukę. Na uwagę zasługują wyrazy lub grupy wyrazów ćwiczących wymowę jak: wyszczerzył ząbki dziadunio szczery, zjeść sześć, szczurki, dziurki, pędźcie, pożar gaście, trup cyrkowych oraz zabawy słowem: Prosiaczki uświniły, słonie zasłoniły itp. Rymowanki zawierają też walory wychowawcze, np.: ,,sześć szczęśliwych matek pięcioraczki pieści”.

Książeczka z rymowankami powinna trafić do każdej szkoły podstawowej jako ciekawa lektura, która rozwija wyobraźnię, uczy i bawi.

Maria Gudro-Homicka
Honorowa Przewodnicząca Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów, współautorka Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej oceniający podręczniki